VI KAN KOMMUNIKATION

Public Affairs

Strategisk kommunikation för SBB

Bakgrund

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) grundades 2016 och har fokuserat på att bli det bästa nordiska fastighetsbolaget för bostäder och samhällsfastigheter. SBB har gått från 0-22 miljarder i fastighetsvärde på cirka 12 månader och har som vision att bli den största aktören på bostäder och samhällsfastigheter i Norden inom fem år. Newsec förstod behovet och såg möjligheterna i företagets vision vilket ledde till början på ett fortlöpande samarbete.

Utmaning

SBB var från starten 2016 i behov av en strategisk och operativ kommunikationspartner. Newsecs kommunikationsteam stod inför utmaningen att lyfta varumärket och positionera SBB på den svenska marknaden. Det var viktigt för kunden med en flexibel kommunikationsrådgivning för bolagets externa kommunikation.

Lösning och resultat

Newsec har som kommunikationsrådgivare hjälpt SBB att etablera en varumärkesplattform med exempelvis sociala medier, textproduktion, framtagande av digitala och tryckta annonser, proaktiv PR, event samt design av fysiska miljöer. Sedan SBBs start har Newsec även agerat VD-stöd i kommunikationsrelaterade frågor. Samarbetet fortskrider och Newsec arbetar löpande med både strategisk kommunikationsrådgivning och operativ marknadsföring.

  • Sammanfattning Newsec har hjälpt Samhällsbyggnadsbolaget att skapa en framgångsrik varumärkesplattform.
  • Plats Sverige
  • Kund Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB
  • Status 2016, pågående
  • Våra tjänster Public Affairs

Kontaktperson

Sverker Eriksson Head of Public Affairs, Newsec Advisory in Sweden +46 708 19 68 49